Aerul conditionat in masina este o necesitate pentru ca pe timpul sezonului cald este practic imposibil sa poti conduce atunci cand afara sunt peste 30 de grade Celsius. Daca nu ai avea masina cu aer conditionat functional, in masina ar fi lejer 40 de grade, ceea ce ti-ar face experienta la volan un adevarat cosmar.

R-134A se numeste salvarea soferilor, pentru ca acesta este agentul frigorific care iti ofera aerul rece in masina, si despre care poti citi si pe https://magazin-virtual.net/ce-este-freonul-auto/.

Cu toate acestea, cel putin in Statele Unite in prima faza, EPA prin reglementarile sale impune ca masinile fabricate incepand cu 2021 sa foloseasca un alt agent frigorific, pentru a oferi aerul rece in masini.

De ce R-134a este eliminat treptat? Spre deosebire de R-12, R-134a nu contine clor si nu deterioreaza stratul de ozon. Cu toate acestea, R-134a are un GWP ridicat, care este o masura relativa a cantitatii de caldura care capteaza un gaz cu efect de sera in atmosfera in comparatie cu cantitatea de caldura captata de dioxidul de carbon (CO 2).

Exista trei agenti frigorifici care pot fi folositi pentru a inlocui R-134a: R-1234yf, R-152a si R-744. Un fapt interesant despre eliminarea treptata a R-134a este ca, spre deosebire de trecerea de la R-12 la R-134a, nu va exista o reducere obligatorie a productiei sau a importurilor de agent frigorific, ceea ce inseamna ca aprovizionarea cu R-134a ar trebui sa fie stabila atat in ​​ceea ce priveste disponibilitatea, cat si costul.

Cu toate acestea, cererea va incepe sa scada cu fiecare an care trece, deoarece niciun vehicul nou dupa 2020 nu va putea sa foloseasca acest agent frigorific. In urmatorii 10 ani, vehiculele care utilizeaza R-134a vor ajunge inevitabil la dezmembrari sau vor fi vazute foarte rar pe sosele, iar productia de R-134a va fi redusa, apoi va disparea complet.

R-1234yf agent frigorific

Pana in prezent, majoritatea producatorilor de automobile folosesc agentul frigorific R-1234yf pentru hidrofluoroolefina (HFO) ca inlocuitor la alegere pentru R134a. Cadillac XTS 2013 a fost primul vehicul fabricat in SUA care a folosit noul agent frigorific. Cu un GWP de 4 (in loc de 1.430 pentru R-134a) R-1234yf este mai ecologic.

Spre deosebire de tranzitia dintre R-12 si R-134a, nu vor exista conversii intre R-134a si R-1234yf.  Cele doua sisteme au modele, componente si porturi de service diferite. General Motors, Chrysler si alti producatori au ales R-1234yf ca agent frigorific pentru a inlocui R-134a. Honeywell, DuPont si alti producatori importanti imping utilizarea R-1234yf ca cea mai buna alternativa la R-134a, dar aceasta tendinta nu este lipsita de controverse.

Producatorii germani Daimler, Volkswagen si altii nu vor sa foloseasca R-1234fy in vehiculele lor, dar vor face acest lucru in viitorul apropiat pentru a respecta reglementarile SUA privind agentul frigorific. Rationamentul lor provine din testele de siguranta care simuleaza coliziuni frontale, efectuate de Daimler in 2012. Daimler sustine ca R-1234yf s-a aprins cand compresorul s-a rupt si agentul frigorific a intrat in contact cu motorul fierbinte.

In plus, au descoperit ca arderea R-1234yf emite gaze toxice cu fluorura de hidrogen. Intr-un accident, ocupantii s-ar putea sufoca pana la moarte de la gazul toxic in timp ce ar incerca sa scape din vehicul. Autoritatea germana de tranzit, precum si DuPont si Honeywell, si-au facut propriile teste si au ajuns la concluzia ca exista un risc redus din utilizarea R-1234yf, in contradictie cu rezultatele testelor Daimler.

Cu toate acestea, Daimler, Volkswagen, Porsche, Audi si BMW avanseaza si dezvolta sisteme de aer conditionat care utilizeaza R-744 pentru utilizarea in vehicule selectate pentru piata europeana. In prezent, vehiculele Audi A8, Volkswagen Phaeton si Mercedes E-class si S-class utilizeaza R-744 in Europa.

R-152a agent frigorific

Pentru utilizarea aerului conditionat in automobile, R-152a este un agent frigorific mai eficient decat R-134a. Are un potential zero de epuizare a ozonului (ODP) si un GWP scazut de 124. Cu toate acestea, este moderat inflamabil si poate prezenta un pericol de incendiu.

Desi este dificil sa se aprinda R-152a pe suprafete la temperaturi ridicate sau daca se produc scantei ca sursa de aprindere, acesta poate fi aprins de o flacara deschisa. Acest lucru prezinta o potentiala problema de siguranta in caz de accident al vehiculului, in special daca agentul frigorific este prezent in habitaclu.

In bucla secundara, agentul frigorific raceste un racitor (schimbator de caldura lichid-lichid) care, la randul sau, raceste un amestec de apa / glicol care este pompat in schimbatorul de caldura din habitaclu pentru a asigura racirea.

Utilizarea R-152a are unele avantaje fata de R-134a. Este nevoie de mai putin combustibil pentru a opera un sistem de aer conditionat R-152a. In plus, R-152a poate utiliza inertia vehiculului pentru a raci fluidul buclei secundare si componentele in timpul decelerarii.

Pana in prezent, Society of Automotive Engineers (SAE) testeaza caracterul practic al utilizarii R-152a pentru aplicatiile vehiculelor de productie. R-152a poate folosi inertia vehiculului pentru a raci fluidul buclei secundare si componentele in timpul decelerarii.

R-744 agent frigorific

R-744 este denumirea de agent frigorific pentru dioxidul de carbon (CO2) si este utilizat ca agent frigorific de la mijlocul secolului al XIX-lea, atingand varful de utilizare in anii 1920. Odata cu introducerea CFC-urilor care functionau la presiuni mult mai mici, utilizarea CO 2 pe masura ce un agent frigorific a scazut.

In timp ce multi producatori de automobile folosesc R-1234yf in vehicule noi, marci germane precum Volkswagen, Porsche, Audi si BMW s-au angajat sa utilizeze R-744 ca agent frigorific ales, insa vor folosi R-1234yf pentru vehiculele vandute in SUA.

0 Shares:
You May Also Like